D1 foto 2016.jpg beestige opening.jpg IMG_0812-2.JPG JD1.jpg _57A7031.jpg unnamed-7.jpg
Mijn Team
Junioren
Zaalhockey
Senioren
Afgelaste Wedstrijden
Totaal: 0 thuiswedstrijd(en) en 0 uitwedstrijd(en) afgelast

Tips voor de (team)begeleiding van de jeugd(teams)

19-11-2013
 

Op deze pagina staan tips voor degenen die de teams begeleiden:
Coaches, Teambegeleiders, Trainers & Ouders


HockeyCoach.nl
Voorziet in de behoefte aan duidelijke informatie over het coachen van jongste jeugdteams. Tactiek, techniek, communiceren en de vele andere aspecten van coachen komen naar voren.Ook wisselbeleid, Uitverdedigen voor 6-tallen en accenten in de training van F-jes worden besproken.



Goedgezienscheids.nl/Spelregelboekje òòk/juist voor ouders

Toernooien (Schrijf op tijd in want het gaat altijd hard!)

Spelregels, bekijk alle informatie die op onze website te vinden is.

Spelregels en briefingen van de KNHB.

Flyer afspraken spel- en teambegeleider.

De KNHB site bevat een grote verscheidenheid aan documentatie op het gebied van teambegeleiding en coaching. Het Coach Bijdehandje is speciaal gemaakt voor trainers en coaches van de jongste jeugdteams. Op de club liggen ook enkele exemplaren. 3 Hoeraatjes voor HOCKEY! is een boekje over spelregels en gedrag rondom het hockeyveld en bedoeld voor kinderen en ouders!

Bekijk hier ook de presentatie van de cursus spelbegeleider/scheidsrechtersdie er zijn gegeven (o.a. 25 maart 2009). 

Bekijk hier de tips (1 en 2) die gegeven zijn bij een in combinatie met de KNHB Noord-Holland georganiseerde coachavond (20 februari 2008).

Of lees de samenvatting van de tips die hieronder staat vermeld:

Tips F, E & D spelers

Er zijn voor F, E & D spelers een paar basistechnieken:
  • ‘breed slaan’ (de handen zijn uit elkaar), pushen, stoppen, backhand.
  • belangrijk om eerst goed te leren: stick aan de grond, bal aan de stick houden, drijven, om pionnen heen
  • de linkerhand is boven; dit heet de werkhand, daarmee draai je de stick
  • de rechterhand is onder; dit heet de hulphand
Het gaat er bij E-spelers om dat hockey spelplezier geeft, leerzaam is en veilig gebeurt!!!!

Tips voor ouders
  • blijf achter het hek (met al je spullen); op het veld zijn alleen de spelbegeleider (in het veld), de coach (langs de lijn) en evt. de teambegeleider (langs de lijn, voor het regelen van de wissels)
  • bemoei je niet met de arbitrage; de spelbegeleider beslist
Tips voor spelbegeleiders vóór de wedstrijd

Maak van tevoren afspraken met de tegenstander over:
  • wie fluit de eerste helft, wie de tweede (de bedoeling is nl. dat uit en thuis ieder één helft fluiten – je mag, als de ene niet wil of kan, natuurlijk overleggen dat slechts één persoon fluit)
  • bij 8-tallen (later in de D!) zijn er 2 spelbegeleiders: van elke club één en ieder op één helft.
  • wanneer fluit je wel of niet: voor shoot, voor hakken (geef een paar aankondigingen hiervoor en fluit er dan voor af),
  • spreek liefst af dat doelpunten die via de pion het doel ingaan niet tellen! (dit is het duidelijkst / komt het meest voor) na overleg mag het natuurlijk ook anders...
  • veiligheid gaat voor alles!
  • bij een onbeslist moment (als je het niet weet/ziet); bal naar de zijlijn, alle spelers op 5 meter afstand, en de spelleider rolt de bal het veld in!
  • hoe gefloten wordt als er groot krachtsverschil blijkt te zijn (zie hieronder)
  • kruis aan op het wedstrijdformulier wat de gemaakt afspraken zijn
Tips voor coaching vóór de wedstrijd
  • geef de kinderen per wedstrijd niet meer dan 2 aanwijzingen mee
  • leg het positiespel eens uit aan de hand van 8 ballen met op elke bal de naam van een speelster
  • leer ze dat vrijlopen betekent; naar de zijlijn gaan! (niet naar het midden!)
  • leer ze dat één iemand aan de bal voldoende is, de rest staat minstens 5 meter verderop en biedt zich aan (loopt zich vrij) om de bal te ontvangen
  • leer ze dat dekking betekent dat je altijd één speler van de tegenpartij in de gaten houdt
Tips voor positie spelen
  • kan via model ‘dobbelsteen’ (komt meeste voor) – 1e tekening
  • of via model ‘Amsterdams huisje’ – 2e tekening
  • maar dit kan ook makkelijk in elkaar overlopen
O            O                                   O
        O                                  O             O
O            O                            O             O
        Okeeper                               Okeeper

  • laat een keeper de hele wedstrijd keepen; niet wisselen per helft!
  • blijf zeggen ‘keepen is het leukste wat er is!‘ (het is niet zielig!)
  • geef kinderen nog geen vaste spelpositie, laat ze nu nog op alle plekken leren spelen
  • laat ze 2 weken spelen op één positie en rouleer pas de 3e week naar een andere positie (niet te rigoreus van voor naar achter, maar schuif één plekje door)
  • heb je meer dan 6 spelers (wij hebben er 8) geef dan 4 spelers een ‘duobaan’ en wissel alleen deze 2 duospelers om de 5 minuten, de rest speelt de hele wedstrijd. De week erna spelen deze duospelers een hele wedstrijd en hebben 4 anderen een ‘duobaan’
  • een aanvoerder is pas echt nodig bij 11-tallen. als je het toch nu al wilt doen, dan liefst iedere week een andere
Tips voor coaching tijdens de wedstrijd
  • roep niet te veel, focus op 1 of 2 aandachtspunten. ook tijdens de rust blijf bij je 1 of 2 aandachtspunten
  • roep tijdens het coaching geen dingen als ‘loop je vrij’ of ‘dek je man’ want dit begrijpen de kinderen niet
  • ipv roepen kun je beter iets vragen, de speler moet er dan zelf over nadenken; waar moet een verdediger nu heen lopen? welke tegenstander is van jou? als je vrijloopt waar loop je dan altijd heen? zeg er altijd achteraan; goed zo! dat is dan een directe beloning.
  • een coach mag om een ‘time out’vragen om in te grijpen of iets aan het team uit te leggen (bijv. als de spelers steeds niet op hun positie blijven)
  • begin je verhaal altijd positief, geef daarna 1/2 aanwijzingen wat beter kan
  • wissels zijn dé manier om een individuele aanwijzing mee te geven tijdens de wedstrijd
  • geef de wissel die het veld ingaat een opdrachtje mee (jij gaat naar die plek en dat doen); meldt aan de wissel die eruit komt ‘goed gedaan’ en vraag het kind nu naar de duospeler te kijken met de opdracht ‘wat zou jij beter doen op die plek’? dit voorkomt dat ze gaan wegdromen of om zich heen gaan kijken
  • zorg voor snelle doorwisseling en geef bij aanwezigheid van 8 spelers, 4 spelers een ‘duo baan’. dat betekent dat er 2 duo’s zijn en 4 spelers niet gewisseld worden.
  • zorg dat het verschil in afstand tussen de voor- en achterhoede klein blijft; aanvallen doe je met z’n allen, verdedigen doe je met z’n allen
  • bij uitverdediging staan de verdedigers niet op één lijn, maar één verdediger gaat opzij (breed) en één naar voren, zo bouw je een aanval met elkaar op, je gaat met z’n allen naar voren
  • verdedigers moeten elkaar steunen (zorg voor back-up)
Tips voor spelbegeleiders tijdens de wedstrijd
  • wees heel duidelijk naar de kinderen toe
  • geef goed en veel uitleg over de regels, leg het spel hiervoor gerust stil!
  • wees actief, pak ze beet, doe het voor
  • fluit in de kleine ruimte rond het doelgebied snel en streng - dus ook voor shoot , op het middenveld kan coulanter worden gefloten;
    • als een team te veel op een kluitje speelt, kun je het spel openbreken door als regel te stellen dat er maar één persoon bij de bal mag zijn!! De andere kinderen moeten 5 meter verder staan. Fluit er consequent voor af als ze weer op een kluitje staan.
    • Tips/afspraken bij groot krachtverschil tussen teams (spreek dit wel van te voren goed af)
    • strenger fluiten voor het sterkere team
    • geef de spelers van het sterke team de opdracht dat ze niet mogen ‘lopen met de bal’ alleen mogen afspelen
Tips voor ná de wedstrijd
  • ga bij elkaar zitten met de tegenstander en de ouders
  • biedt de tegenstander een drankje aan
  • doe geen uitgebreide wedstrijdevaluatie met de kinderen; heeft weinig zin
  • wissel het wedstrijdformulier uit
Tips voor het trainen
  • train soms alleen op balbezit, zonder doeltjes, zonder doelpunten te moeten maken; leer ze dat het niet altijd om doelpunten gaat, maar juist om het afpakken van de bal!
  • train regelmatig 2 tegen 2 of 3 tegen 3 (dan moeten álle spelers bewegen en afspelen!)
  • als de coach een terugkerend fenomeen ziet in het spel van het team, neem dan contact op met de trainer, ga zelf kijken bij de training, geef de trainer een voorbeeld en vraag of ze hierop mogen trainen
Tips algemeen
  • roep de ouders een keer bijeen om de regels uit te leggen
  • er bestaat een ‘cursus’ voor de kinderen waarbij ze een ‘hockeydiploma’ kunnen halen (als iedereen dit leuk lijkt, aanvragen bij de jeugdcommissie)
  • er bestaat een boekje met coaching tips speciaal voor coaches (Coach Bijdehandje)
Eigen tips
  • misschien een leuk idee om iedere speelster een eigen hockey schriftje te geven waarin van alles over hockey geplakt en geschreven kan worden; hockeytermen en regels, de namen van posities en wat je op een bepaalde positie moet doen, eigen bladzijden voor eigen commentaar (waar ben ik goed in, wat vind ik moeilijk), uitslagen van wedstrijdjes – dit kunnen we een keer gecoördineerd aanpakken voor het hele team
  • geef kinderen soms eens ‘huiswerk’ mee (één oefening per keer)
 
22-7  start zomervakantie
27-8  Start voorbereidingen selectie/op...
29-8  AB-jeugd helpen bij D-prepkamp
29-8  D prepkamp 29/30 augustus
30-8  C prepkamp 30/31 augustus
31-8  AB prepkamp 31 aug/ 1 sept
1-9  LUSTRUM VIERING HC AMVJ 95 jaar